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Riva superamerica 42 sea handling

Discussion in 'General Yachting Discussion' started by Theodoros, Feb 5, 2017.

  1. Theodoros

    Theodoros New Member

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    Hello, i am looking at a riva superamerica 42 to purchase. I wonder if someone would have any comments as regards the sea handling ability of this particular model of superamerica. I feel a bit worried by the fact that the boat has a modified deep V, which could translate in some difficulty in choppy sea conditions.
    Thank you.
  2. PhilippeDuval

    PhilippeDuval New Member

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    Hello Thedoros

    I am the owner of a Riva 42 Superamerica for some years. I live in France and the boat is moored in Camargue.
    When I bought it, the boat was in very sound condition but needed a complete "refreshing".
    Regarding the sea handling, I think it does very well up to 20 knots at 2300 Rpm : in fact my original Cummins engines VTA 370 have been detuned, I suppose, and I cannot reach upper speeds.( they should rev at 3000 rpm)
    This winter, the injection pumps/injectors are dismantled for inspection .
    Last week, at the Retromobile Classic Cars show in Paris, there was for the first time a Riva stand showing a restored Ariston and I met a former employee from Riva now working at Riva RAM : he knows very well all the Superamerica line , from the 42 to the 50 and he told me that the 42 was a little too short, the 45 being more stable at speed.
    Anyway, the quality of these boats is great and despite 44 years old my Superamerica is in better condition in many aspects than 10 or even 5 years old yachts I can see in the harbour.

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  3. Theodoros

    Theodoros New Member

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    Merci beaucoup pour votre réponse, peut être pourriez vous aussi m'indiquer si le bateau navigue sans taper dans le clapot mediteranéen, pex avec 3 ou 4 bf ?

    Merci encore
  4. PhilippeDuval

    PhilippeDuval New Member

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    Le bateau est amarré à Port Napoléon : golfe de Fos, Marseille, un secteur particulièrement exposé au Mistral et à une mer un peu agitée.
    Comme je l'ai dit, du fait du"bridage" des moteurs, je navigue entre 15 et 17 nds, 20 maxi.
    Le bateau est assez lourd pour sa taille par rapport aux unités actuelles de même longueur et il passe assez confortablement à ces allures.
    En revanche, comme me l'a dit le responsable de Riva Ram, qui a navigué sur tous les Superamerica, le 42 est un peu court de l'arrière : le cockpit mériterait 2/3 pieds de plus, à la fois pour gagner en espace de "réception" et pour stabiliser le bateau qui a tendance à se cabrer de l'avant à vive allure malgré les flaps. C'est pourquoi, à son sens, le 45 est plus confortable.
    Ceci dit, avec une unité de 1972 et ses moteurs d'origine, je n'envisage pas ( même avec les moteurs bien réglés) de naviguer à 25 nds : n'oublions pas la consommation de ces énormes Cummins !
  5. Theodoros

    Theodoros New Member

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    Merci pour votre aide. Si j'avance avec l'achat je publierai mes impressions et photos du bateau.

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